Blogs

Dé 3 redenen waarom aannemers en VGO’s service- en onderhoudswerkzaamheden digitaliseren

Stelt u zich eens voor: uw bouwbedrijf of vastgoedonderhoudsbedrijf  ontvangt een melding voor mutatieonderhoud, zoals het vervangen van hang- en sluitwerk. Of een melding van een lekkage of een lekkende kraan. Dit soort opdrachten komen op verschillende manieren bij uw bedrijf binnen. Bijvoorbeeld via een e-mail, een telefoontje, een afgedrukte werkorder of als een los bestand. Doordat opdrachten niet op één online platform binnenkomen, kunnen onnodige problemen ontstaan.

U kunt een afgedrukte werkorder bijvoorbeeld kwijtraken, of u heeft geen overzicht doordat alle informatie op verschillende software tooling staat. Hierdoor bestaat het risico dat u de grip en de controle op de binnenkomende opdrachten (deels) verliest, en dat zal altijd gepaard gaan met extra tijd,  mogelijk extra kosten en de relatie met uw opdrachtgever kan hierdoor verslechteren.

Een integrale softwareoplossing kan hiervoor een oplossing bieden, maar hoe? In deze blog bespreken we drie redenen waarom digitalisering en optimalisatie van het service- en onderhoudsproces cruciaal is voor een gestroomlijnd meldingsproces.

1.      Efficiënter samenwerken met ketenpartners

In het service- en onderhoudsproces communiceert u met verschillende ketenpartners. Bijvoorbeeld met bewoners, woningcorporaties en onderaannemers. Door uw processen te digitaliseren én alle gegevens elektronisch uit te wisselen, werkt u op een effectieve manier samen met uw ketenpartners. U verzamelt al uw informatie in hetzelfde digitale systeem. Hierdoor kunt u ketenpartners sneller informeren en beperkt u administratieve rompslomp.

2.       Faalkosten in de bouwbranche reduceren

Hoe meer ketenpartners betrokken zijn bij het service- en onderhoudsproces, hoe groter de kans op fouten. Dit leidt regelmatig tot hoge faalkosten. Volgens de ABN-AMRO schat vier op de tien bouwbedrijven hun faalkosten op minimaal 5 procent (bron: abnamro.nl) . Faalkosten zijn vaak kosten van fouten in het bouwproces, maar zouden ook in de onderhoudsfase gemaakt kunnen worden.

Het hebben van de juiste, actuele en kwalitatieve data is ontzettend belangrijk bij het reduceren van faalkosten. Digitale oplossingen kunnen hierbij helpen. Door uw gegevens digitaal op te slaan in één integrale software-oplossing beschikken u én uw ketenpartners altijd over real-time data.

3.      Hogere klanttevredenheid

Met het digitaliseren van uw service- en onderhoudsproces worden storingen sneller opgelost. Hierdoor zijn uw klanten sneller tevreden én kan uw buitendienstmedewerker of onderaannemer door naar de volgende klus.

Zit u er over te denken om uw service- en onderhoudsproces te digitaliseren? Lees dan de whitepaper ‘In 8 stappen uw service- en onderhoudsproces in de bouw digitaliseren’.

Download whitepaper

  • Deel deze blog

Over de auteur

Bart Jansen | Bart is inmiddels 8 jaar werkzaam bij 4PS. Bart is als bouwkundige opgeleid aan de HTS Bouwkunde. Na 5 jaar praktijkervaring in de restauratie van diverse grachtenpanden en kerken in Amsterdam, maakte hij in 1993 de overstap naar de IT voor de Bouw. De afgelopen 27 jaar heeft Bart dagelijks te maken met aannemers over de keuze voor een nieuw ERP systeem.