Krijg grip op uw planning in de bouw!
3 uitdagingen om snel aan te pakken
Een goede planning in de bouw is essentieel voor service- en onderhoudsbedrijven. Het inplannen van onderhoudswerkzaamheden in uw bouwbedrijf vereist namelijk goed inzicht in alle beschikbare resources, zoals personeel, onderaannemers, zzp-ers en materieel. Als actuele informatie ontbreekt, kan het zijn dat u resources verkeerd inplant. Een buitendienstmedewerker staat dan bijvoorbeeld met het verkeerde materiaal op locatie. Dit zorgt voor vertraging en ergernis. Benieuwd hoe u deze uitdagingen aanpakt? U leest het in deze blog.
Uitdaging 1: Geen overzichtelijke planning in de bouw
Veel bedrijven in de bouw hebben te maken met personeelstekort. Sinds 1997 was het aantal openstaande vacatures in de bouw nooit zo hoog. Voor woningbouwers bijvoorbeeld is het daardoor onmogelijk om de doelstelling van 100.000 nieuwe woningen per jaar te halen. Daarnaast is het voor bouwbedrijven lastig om interne en externe medewerkers zoals onderaannemers goed in te plannen op verschillende opdrachten. Door gebrek aan overzicht wordt inplannen steeds lastiger. Het komt soms zelfs voor dat er bij het ene bedrijf de vaklieden ingehuurd worden maar bij het andere bedrijf vaklieden letterlijk ‘op de bank’ zitten.
Oplossing: Gebruik een tool die u een goed overzicht geeft van de beschikbaarheid van iedere medewerker. Er is namelijk een grote behoefte aan flexibiliteit bij het inplannen van personeel. Een goed overzicht in uw planning in de bouw helpt u met het efficiënt inzetten van personeel op de juiste plek. Zo komt u niet voor (onaangename) verrassingen te staan.
Uitdaging 2: Gebrek aan zicht op de benodigde bouwmaterialen
Door een internationaal tekort aan bouwmaterialen stijgen de prijzen en zijn de levertijden lang. In 2020 lagen veel fabrieken wereldwijd stil en gingen bedrijven materialen hamsteren. Gevolg? Grote prijsstijgingen voor verschillende materialen. Door de hogere kosten en de langere levertijden van producten wordt het nu nóg belangrijker om overzicht te krijgen op de benodigde bouwmaterialen én een correcte inschatting wanneer deze besteld moeten worden.
Oplossing: Gebruik een tool waarmee u zicht hebt op de benodigde bouwmaterialen voor een klus, zoals de 4PS Buitendienst App. Met de 4PS Buitendienst App beschikt uw buitendienstmedewerker over alle relevante informatie. Naast het inzien van informatie kunnen buitendienstmedewerkers ook:
- verbruikte materialen registeren;
- documenten inzien;
- uren vastleggen;
- digitale handtekeningen plaatsen.
Uitdaging 3: Data zit versnipperd in verschillende systemen
Vaak gebruiken bouwbedrijven verschillende losse tools voor hun bedrijfsprocessen. Denk hierbij aan een losse calculatietool, een tool voor het inplannen van materiaal, een tool voor het inplannen van personeel en ga zo maar door. Handelingen worden hierdoor vaak dubbel gedaan, de kosten stijgen en de efficiëntie gaat omlaag.
Oplossing: Gebruik een cloudoplossing waarin alle tools samenkomen zijn en dat ervaring heeft met planningen in de bouw zoals de totaaloplossing 4PS Construct. Een ERP-systeem waarin alle tools samenkomen biedt vele voordelen voor uw bouwbedrijf. Zo heeft u ten alle tijden een duidelijk overzicht van uw bedrijfsprocessen, zal het uiteindelijk kosten besparen en vergt het veel minder handelingen. Een planningstool die geïntegreerd is met een ERP-systeem is dé oplossing die uw bouwbedrijf nodig heeft voor een overzichtelijke planning in de bouw.
Wilt u er nou ook achter komen hoe u uw bouwplanning zo efficiënt mogelijk maakt? Lees dan nu de whitepaper ‘5 must-haves voor het maken van een efficiënte planning’!
-
Deel deze blog
Over de auteur
Bart Jansen | Bart is inmiddels 8 jaar werkzaam bij 4PS. Bart is als bouwkundige opgeleid aan de HTS Bouwkunde. Na 5 jaar praktijkervaring in de restauratie van diverse grachtenpanden en kerken in Amsterdam, maakte hij in 1993 de overstap naar de IT voor de Bouw. De afgelopen 27 jaar heeft Bart dagelijks te maken met aannemers over de keuze voor een nieuw ERP systeem.