Terugblik op de digitale trends en ontwikkelingen in de installatiebranche
Het is eind december en dat betekent dat het einde van het jaar in zicht is. Wat betekende het jaar 2020 voor de installatiebranche? In deze blog blikken we terug op 2020 en zetten we de belangrijkste trends en ontwikkelingen voor u op een rij.
1. Samenwerken in de cloud
Het werken in de cloud heeft in 2020 de installatiebranche een sprong genomen. Mede door het coronavirus werd het werken vanuit thuis of een andere locatie steeds belangrijker. Door te werken in de cloud heeft iedereen overal inzicht in dezelfde data. Hierdoor is een veilige en betrouwbare samenwerking mogelijk. Bij 4PS zien we ook een toename in het aantal bedrijven die overstappen naar de cloud.
2. Zoektocht naar een geïntegreerde ERP-oplossing
Veel installatiebedrijven maken gebruik van verouderde en onoverzichtelijke systemen voor bijvoorbeeld de service afdeling. Dit zorgt voor onnodige problemen. Steeds meer installatiebedrijven maken daarom de keuze voor één geïntegreerde softwareoplossing. Geïntegreerde digitale oplossingen die zijn afgestemd op de branche, stellen bedrijfseigenaren en directeuren in staat om te profiteren van real-time gegevens en rapporten.
3. Internet of Things
Internet of Things blijft een van de grootste ontwikkelingen in de installatiebranche. Denk bijvoorbeeld aan een cv-ketel of warmtepomp, met sensoren die bepaalde aspecten van de werking van het apparaat meten. Wat die sensoren meten, geven ze via het netwerk waarop ze zijn aangesloten door aan de computer op uw bureau. Zo weet u dus op afstand hoe zo’n apparaat functioneert en presteert.
4. BIM
BIM blijft het onderwerp van gesprek binnen de installatietechniek. BIM wordt steeds meer gebruikt voor het aansturen van complexe werkprocessen. In 2020 is de BIM Bridge van 4PS verbeterd en door meer klanten van 4PS toegepast, ook is gefocust om de samenwerking met het ERP systeem te verbeteren.
5. Het belang van een goede ketenintegratie
Een andere belangrijke trend voor de installatiebranche is het toenemende belang van een goede ketensamenwerking. In het service- en onderhoudsproces wordt informatie volop uitgewisseld en veel verschillende ketenpartners communiceren met elkaar. Voor een goede ketensamenwerking is het belangrijk om altijd real-time informatie uit te kunnen wisselen met ketenpartners. Dit kan alleen als systemen goed op orde zijn én de systemen met elkaar zijn verbonden. Benieuwd welke service- en onderhoudsprocessen u kunt digitaliseren? Lees hier meer over de digitale oplossingen voor het service- en onderhoudsproces.
Digitale transformatie in de installatiebranche
We zien dat de digitale transformatie in de installatiebranche in volle gang is. Internet of Things, werken in de cloud en digitale tools voor een goede ketenintegratie zijn hot items. Bent u benieuwd hoe u kunt starten met digitalisering in uw installatiebedrijf? Download de whitepaper: ‘Het 5-stappenplan voor het digitaliseren van uw bedrijfsprocessen in de installatietechniek’. In deze whitepaper nemen wij u mee in de stappen van het digitalisatieproces. Van het bepalen van het doel tot het kiezen van een geschikte partner en het implementeren van de software.
Over de auteur
Floris Wilod Versprille | Floris is sinds 2018 werkzaam bij 4PS. Na zijn studie aan de HAN begon hij met werken in de dakdekkersbranche. Daar was hij actief als commercieel technisch adviseur. Na deze mooie eerste stap in zijn carrière kwam hij terecht bij 4PS om dieper op de werkprocessen en software van bedrijven binnen de installatiebranche in te gaan. In zijn huidige rol komt Floris diverse situaties en omgevingen tegen waar één zaak centraal staat, het automatiseren en ondersteunen van de organisaties die opzoek zijn naar een nieuw ERP-systeem.
-
Deel dit artikel: